Bytter Sverige ut skjermene med papirbøker?

En stabel av bøker med et nettbrett på toppen. Foto.

Den 21. desember i fjor publiserte Expressen kronikken «Digitaliseringen i skolan har varit ett experiment», skrevet av den svenske skoleministeret Lotta Edholm. Dagen etter ble den publisert på nettsiden til den svenske regjeringen. Hva skjer? Skal virkelig «paddan» erstattes av papirbøker?

Læreren bør få velge

Selv om Edholm trekker frem flere positive sider ved det digitale, hevder hun blant annet at det har «…funnits en okritisk hållning till digitalisering, där det slentrianmässigt ansetts som bra oavsett innehåll». Dette er en ganske spesiell uttalelse fra en skoleminister da hun ikke ser ut til å kunne gi eksempler på påstandene hun kommer med.

I tillegg kommer hun med flere merkelige og uvitenskapelige påstander som verken taler for eller imot det ene eller det andre. Følgende påstand vil for eksempel gjelde både analoge og digitale læremidler: «Läroboken är lättnavigerad och användbar både för de elever som av någon anledning kommit efter och för de elever som vill jobba vidare och fördjupa sig i ämnet.»

Valget av læremidler bør gjøres basert på faglige og pedagogiske vurderinger. Aller helst av læreren, og ikke av en skoleminister.

Det er selvsagt bra at det settes av midler til læremidler, enten om de er analoge eller digitale. Men valget av læremidler bør gjøres basert på faglige og pedagogiske vurderinger. Aller helst av læreren, og ikke av en skoleminister. Nationalencyklopedin er Sveriges nasjonale oppslagsverk. Deres lærerundersøkelse viste at mer enn 7 av 10 lærere ikke støtter satsningen til skoleministeren.

Debatt også i Norge

Nyheten fra Sverige kom også til Norge. I Dagsnytt 18 den 22. desember kunne vi blant annet høre læringsforsker Øystein Gilje og leseforsker Anne Mangen diskutere hvorvidt dette vil kunne være en god idé også her hjemme. Premisset for debatten var at Sverige skal «…gjeninnføre læreboken».

Aftenposten skrev om at sveriges skoleminister «…setter på bremsene». Og til Minerva hevdet lege og bokforfatter Andreas Nydal at det er «forbilledlig at Sverige snur». Men stemmer det egentlig helt at Sverige snur?

Snur Sverige?

Som en løsning på utfordringen Edholm beskriver, utlover den svenske regjeringen 685 millioner til innkjøp av læremidler. Edholm skriver at det kommer til å «…ge fler skolor möjlighet att köpa in högkvalitativa läroböcker».

Skjermbilde av deler av det svenske statsbudsjettet.
Læremidler har fått en egen post i det svenske statsbudsjettet.

Ser man nærmere på forslaget til det svenske statsbudsjettet, er derimot ikke papirbøker nevnt med ett ord. I statsbusjettet skal satsingen «Förbättra tillgången till nya läromedel av hög kvalitet». Og at det blant annet skal gis muligheter til å kunne kjøpe inn lærebøker og oppdaterte læremidler. Hva det betyr må man nesten bare tolke, men det er altså noe mer nyansert enn utsagnene fra skoleministeren, og påstandene om at Sverige nå snur. Det står for øvrig heller ingenting om at det digitale skal nedprioriteres.

For skal vi tolke forslaget til den svenske digitaliseringsstrategien for skolen så er det heller ingenting der som tyder på at skjermene skal byttes ut med papirbøker:
«Digitala lärresurser kan användas för att skapa nya undervisningsmetoder och för att skapa en mer tillgänglig och stimulerande lärmiljö. De kan till exempel erbjuda möjligheter att ta till sig kunskaper på olika sätt, användas för att visualisera komplexa samband eller skapa förutsättningar för elever i behov av stöd.»

Skjermene byttes ikke ut

Det er altså ikke helt klart hva den svenske skoleministeren egentlig mener, og hva pengene skal gå til. Potten som nå settes av til innkjøp av læremidler må skolene selv søke på, og vil altså være i tillegg til midlene de allerede får. I informasjonen til søknadsprosessen står det påpekt at pengene kan brukes til lærebøker både med eller uten digitale komponenter.

Det er derfor ingenting som skulle tilsi at Sverige nå bytter skjermene ut med papirbøker, slik flere den siste tiden har hevdet. Det eneste dette tilskuddet bidrar til er at noen flere skoler antageligvis vil kunne kjøpe inn noen flere lærebøker og læremidler enn tidligere. Sverige har historisk sett ligget svært lav sammenlignet med både Norge og Finland, som ligger på rundt det dobbelte av Sverige. Så det skulle altså bare mangle.